Ve spolupráci brněnské FAVU a aplikace od Konica Minolta vzniklo unikátní umělecké dílo

Že si věda a technologie může rozumět s uměním? Může a rozumí! Dokazuje to spolupráce firmy Konica Minolta s českými a americkými sochaři v rámci brněnského festivalu Prototyp. Díky aplikaci genARate pro zobrazování rozšířené reality, která pochází právě z dílny firmy Konica Minolta, se umělcům zjednodušil – a také obohatil – způsob, kterým prezentují svoji práci.

Na jedné straně byla aplikace firmy Konica Minolta s názvem genARate. Ta umožňuje přeměnit tištěný materiál na interaktivní digitální obsah. Na straně druhé pak byli studenti ze sochařského ateliéru Fakulty výtvarných umění v Brně a studenti z newyorské School of Visual Arts, kteří přes oceán spoluvytvářeli digitální umění. Díky spojení s Konicou Minoltou je jejich práce jednodušší a svoje dílo můžou prezentovat kdekoliv ve světě.

Jsme takoví novodobí sochaři. Přístupů je víc. Buď modelujeme reálné sochy, které následně nasnímáme přes 3D scanner do virtuální reality a domodelujeme je v počítači. Nebo sochy modelujeme rovnou digitálně,“ vysvětluje Jiří Pec ze sochařského ateliéru Fakulty výtvarných umění. Právě v této oblasti spolupracuje fakulta už od roku 2012 s newyorskou SVA. Za posledních sedm let společně vytvořili čeští i američtí umělci několik soch a prezentovali je na výstavách Digital exchange. „Jak už název sám o sobě napovídá, nebylo potřeba si exponáty složitě posílat fyzicky přes moře. Vyměnili jsme si data, která se na obou stranách vytiskla a následně prezentovala,“ pokračuje Pec.

V roce 2019 společné dílo prezentovali na festivalu umění, vědy a technologií Prototyp – tentokrát už ale za pomocí aplikace genARate. Data se tak nemusela složitě tisknout a umělci své exponáty jednoduše nahráli do aplikace. „Konica nám dala k dispozici celou verzi aplikace, včetně prostředí, ve kterém se modely vytváří. Naprogramovaná je velmi intuitivně, takže pro nás bylo velmi jednoduché naučit se s ní pracovat,“ dodává Jiří Pec. Návštěvníci výstavy pak mohli na jednotlivé exponáty nahlížet právě skrz aplikaci v chytrém telefonu. Po naskenování obrázku objektu nebo QR kódu se jim na displeji objevil 3D objekt, který si mohli libovolně natáčet či zvětšovat.

Do budoucna by aplikace mohla podobně fungovat i v běžném životě – například v turistice a v interpretaci historického dědictví. Návštěvníci památek se tak už nejspíš nebudou muset tlačit u jediného informačního panelu nebo na internetu složitě hledat informace o historii konkrétní památky. Na daný objekt bude stačit podívat se skrz chytrý telefon a aplikaci pro rozšířenou realitu.